1 Fotogalerie | Kościół Szczecińsko-kamieński

Fotogalerie

Fotogalerie 28 września 2016 14:18 wyświetleń: 7450

Pielgrzymka Katechetów do Gniezna 23-24 IX 2016 r.

Dla 150 katechetów posługujących na terenie naszej Archidiecezji, 23 września, rozpoczął się inaczej niż zwykle. Zamiast do szkoły, to, z plecakiem i torebką udaliśmy się w pielgrzymkę do korzeni chrześcijaństwa w Polsce – Gniezna. Pierwszym punktem pielgrzymowania było sanktuarium w Pniewach, gdzie przeżywaliśmy wspólną Eucharystię. W homilii ks. Paweł Płaczek, dyrektor Wydziału Wychowania Katolickiego Kurii w Szczecinie przedstawił charyzmat św. Urszuli Ledóchowskiej oraz wskazał, że każdy z nas powinien zdobywać mądrość, a przejawem mądrości jest umiejętność opowiadania Panu Bogu tego, co przeżywamy. W czasie Mszy świętej zostaliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni przez księdza Pawła, który w prosty sposób zaprosił nas wszystkich do modlitwy powszechnej: za jeden kontynent, za jedno dziecko sprawiające problemy wychowawcze na katechezie, za jedną osobę chorą i za jedną osobę zmarłą. Byliśmy wdzięczni Bogu za ten dar modlitwy bardzo prosty i jednocześnie głęboki. Każdy z nas miał także możliwość modlitwy osobistej przy relikwiach świętej Urszuli Ledóchowskiej i wyproszenie za jej wstawiennictwem tych spraw, które dla nas są tak ważne.

Po Mszy świętej wyruszyliśmy na Ostrów Lednicki – wyspę, gdzie był chrzest pierwszych Piastów. Po przyjeździe na miejsce, spotkaliśmy się z przewodnikiem, który poprowadził nas na linową przeprawę promową. Na wyspie mogliśmy zobaczyć ruiny baptysterium oraz siedzibę Mieszka I. Drugim miejscem zwiedzania był Wielkopolski Skansen Etnograficzny w Dziekanowicach. Zobaczyliśmy chaty kryte strzechą oraz sprzęty i meble używane w początkach państwa polskiego. Na koniec mogliśmy kupić pamiątki oraz pajdę dobrego chleba ze smalcem.

Ostatnim punktem naszego piątkowego zwiedzania były Pola Lednickie. Wspólnie pomodliliśmy się za polską młodzież przy grobie śp. Ojca Jana Góry. Następnie przeszliśmy przez rybę, znak chrześcijaństwa i zrobiliśmy wspólne grupowe zdjęcie. Przed opuszczeniem tego miejsca, mogliśmy zakupić pamiątki ze spotkań Lednickich oraz chrześcijańskie książki. Pola Lednickie były ostatnim wspólnym miejscem, które zwiedziliśmy tego dnia i każdy autokar wyruszył do innego miejsca na nocleg. Autokar nr 1 pojechał do Gniezna, autokar nr 2 do Mogilna i autokar nr 3 do Rościna. Nasz drugi autokar miał nocleg w klasztorze ojców Kapucynów nad pięknym jeziorem. Po wspólnej kolacji poszliśmy do swoich pokoi, a odważni pielgrzymi wybrali się na nocny spacer po Mogilnie. Niektórzy wybrali nocną modlitwę w kościele lub w kaplicy ojców kapucynów, gospodarzy tego miejsca. Następnego dnia rano nasza mała grupa wraz z trzema siostrami innych zgromadzeń zakonnych udała się na wspólną modlitwę do kościoła. Było jeszcze ciemno i pan w zakrystii zapalił nam małe światło przy obrazie Matki Bożej. Zasiadłyśmy w stelach blisko tabernakulum i dzieląc się na dwa chóry, wspólnie odmówiliśmy Jutrznię. Dla nas było to piękne doświadczenie duchowe.

Po śniadaniu, wypoczęci i otwarci na nowe doświadczenia, wyruszyliśmy w drogę do Gniezna. Tam mieliśmy okazję zwiedzić katedrę i pomodlić się przy relikwiach św. Wojciecha. Następnie przeszliśmy do podziemia, gdzie znajdują się relikty najstarszych budowli wraz z rekonstrukcją najstarszych faz budowy murów katedry na miejscu pogańskiego kultu. Z wystroju dawnej katedry romańskiej przetrwały fragmenty barwnej ceramicznej posadzki, którą mieliśmy okazję oglądać. Znajduje się tam również grób z relikwiami pierwszego Prymasa Gnieźnieńskiego Radzima Gaudentiusa. Są tam też pochowani inni prymasi Polscy i biskupi, między innymi Ignacy Krasicki. Po wyjściu z podziemi, przeszliśmy razem z przewodnikiem przez drzwi gnieźnieńskie, jako Bramę Miłosierdzia i mogliśmy uzyskać odpust zupełny. Część grupy udała się na Stary Rynek i pod historyczne mury grodu. O godzinie 11.00 wszyscy katecheci zgromadzili się w Katedrze na katechezie ks. dr. hab. Mieczysława Polaka, który nawiązał do misji głoszenia Słowa Bożego u źródeł chrześcijaństwa. O godz. 12.00 uczestniczyliśmy w uroczystej Eucharystii, wraz z katechetami z całej Polski.

Liturgii przewodniczył Prymas Polski Abp Wojciech Polak, który podkreślił w swojej homilii: Nie jesteśmy tylko głosicielami, ale świadkami. Od tych źródeł chrzcielnych – mówił – trzeba odważnie iść naprzód, na współczesne peryferie wiary, którymi coraz częściej jest także szkoła”. Do Gniezna przyjechało ponad półtora tysiąca nauczycieli religii z całego kraju. Miejsce pielgrzymki wybrano nieprzypadkowo. W jubileuszowym roku 1050-lecia Chrztu Polski katecheci odnowili chrzcielne przyrzeczenia u grobu i relikwii św. Wojciecha, który – jak wskazał w homilii abp Wojciech Polak – przetarł niejako szlak, głosząc Chrystusa i dając o Nim świadectwo na peryferiach ówczesnego chrześcijańskiego świata. Ks. Prymas podkreślił także, że katecheza miała początek właśnie w Gnieźnie, a nam trzeba iść śladami świętego Wojciecha, który swoim życiem i posługiwaniem wyznaczył ten szczególny ewangelizacyjny i katechetyczny szlak. Przetarł go w pewnym sensie i pokazał, gdzie jest siła i moc, by odważnie pójść nim w życiu. Ale w tej drodze od źródeł na peryferie trzeba też uważać, by nie zatrzymywać się tylko na tym, co otrzymaliśmy w darze i nie poprzestawać tylko na nostalgicznym wspomnieniu.

Metropolita gnieźnieński wspomniał także, że „Jeśli dziś sięgamy do źródeł chrzcielnych i do początków katechezy na polskiej ziemi to właśnie po to, aby nie pozostały jedynie datą w kronikach historii. My wszyscy jesteśmy wezwani do pójścia naprzód, do tego wewnętrznego przejścia, do odważnego wyjścia od źródeł do peryferii, by tam nieść Chrystusa, źródło mocy i życia, darowane nam w chrzcie świętym. Nie uczynimy jednak tego sami. Nie zrobimy tego w pojedynkę”.

We Mszy świętej uczestniczył także ks. biskup Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz biskup pomocniczy gnieźnieński Krzysztof Wętkowski. Wspólnie z katechetami do Gniezna przyjechali także duszpasterze i dyrektorzy wydziałów katechetycznych poszczególnych kurii diecezjalnych. Po radosnym dziękczynieniu wszyscy katecheci spotkali się na wspólnej agapie (wojskowa grochówka, ciasto i kawa), którą przygotowali dla pielgrzymów katecheci z Gniezna. Wysłuchaliśmy koncertu orkiestry dętej z Obornik i mogliśmy odebrać upominkowe „pakiety pielgrzyma” przygotowane przez wydawnictwa: „Jedność” i „Gość Niedzielny”. Z dużym bogactwem wrażeń i umocnieni duchowo, powróciliśmy bezpiecznie do swoich domów.

s. Danuta Karolina Flis UK i Agnieszka Chabraszewska

aktualizowano: 2016-09-28 14:23
Wszystkich albumów:

Polecane:

Marsz dla Życia 2024

W niedzielę 14 kwietnia 2024 r., z Jasnych Błoni w Szczecinie do Bazylika Archikatedralnej przeszedł Marsz dla Życia pod hasłem: "Życie nie zna granic". Uczestnicy nieśli przepisany na płótno dokument papieski, adhortację Jana Pawła II "Ecclesia in Europa". Na zakończenie Marszu, w Bazylice Archikatedralnej, uczestniczący w Marszu administrator apostolski, Biskup Zbigniew Zieliński odprawiona Msza święta, z możliwością podjęcia Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego.

Zdjęcia: Małgorzata Machowska-Szewczyk

Słowo i życzenia Biskupa Zbigniewa Zielińskiego na Wielkanoc 2024

Słowo i życzenia Biskupa Zbigniewa Zielińskiego, Administratora Apostolskiego Archidecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, na Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego 2024.

Liturgia Męki Pańskiej - Wielki Piątek 2024

W wielkopiątkowy wieczór Biskup Zbigniew Zieliński przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w Bazylice Archikatedralnej w Szczecinie. Centralnym punktem celebracji jest adoracja Krzyża Świętego, poprzedzona odśpiewaniem Pasji wg św. Jana Ewangelisty. Tego dnia nie sprawuje się Mszy świętej, a po liturgii, w uroczystej procesji, przenosi się Najświętszy Sakrament w monstrancji do symbolicznego Bożego grobu.

Zdjęcia: Jakub Józefowicz

Msze św., kościoły

Społeczność

Polityka prywatności

projektowanie stron www szczecin, design, strony dla parafii

Kuria Metropolitalna Szczecińsko-Kamieńska

ul. Papieża Pawła VI nr 4 71-459 Szczecin, tel. +48/91-45-42-292, fax +48/91-45-36-908 2024 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone